Mango + Cashew + Koriander = Kärlek

mango cashew sallad

Om ni inte redan har fattat det så kommer det snart stå er alla solklart: Jag älskar mango. Älskar! Denna söta men ändå så friska frukt som liksom bara smälter i munnen. Gah!

Jag älskar även en viss restaurang i min hemstad Gävle, nämligen Nästet. Deras koncept är någon form av asian fusion tapas i en tappning som jag inte riktigt hade skådat innan de öppnade i stan. Det är så himla fantastiskt att kunna beställa in smårätter och äta så lite och så mycket man känner för, och att kunna dela med varandra. Jag menar, allvarligt. Hur kul är det att beställa in en enda stor varmrätt bara för att upptäcka att bordsgrannens ser sjukt mycket godare ut? Här gör det liksom inget eftersom rätterna är gjorda för att delas på. Helt perfekt!

De ändrar meny rätt ofta, vilket också är helt fantastiskt (och ibland galet irriterande när man hittar favoriter). Just nu har de en cashewsallad som mina vänner dreglar ihjäl sig över. Själv kan jag inte äta den pga jäkla intoleranser men jag har smakat. Och jag förstår dem! Vad gör man då? Man gör en egen, såklart! I sin egen favorittappning med bara sådant man kan äta.

Mango + Cashew + Koriander = Kärlek

  • Cashewnötter (lägg dem blöt ett par timmar innan)
  • Mango (färsk eller tinad frusen, ta det du har)
  • Koriander (mycket!)
  • Flingsalt, nymalen svartpeppar (ja, det gör stor skillnad!)
  • Snabbsyrad vitkål (tunt, tunt skivad)

Egentligen är det detta ovan som jag skulle säga är grunden. Dagen till ära så hade jag även i finstrimlad zucchini och fänkål eftersom jag hade små snuttar över i kylen som behövde ätas upp. Och för att det är fantastiskt gott samt lite mer mättande om man ska äta det som en hel middag, vilket jag gjorde! Jag slängde i dessa grönsaker tillsammans med den syrade vitkålen nedan ca 10 min innan serveringen, för att ge dem lite mer smak.

Gör förberedelserna nedan. Dela sedan mangon i lagom stora bitar, klipp eller hacka koriandern och blanda allt strax innan det är matdags. Ha på flingsalt och nymalen svartpeppar. Himla fräscht som tillbehör så här inför sommaren och grillsäsongen, eller som en hel liten rätt i sig.

Smaklig spis!

________________________________________________________________________

Förberedelser (ca 1-2 timmar innan)

Blötlagda cashewnötter.

Lägg den mängd cashewnötter du vill äta i en skål, täck med iskallt vatten. Gör detta ca ett par timmar innan du vill äta! Nötter är hårdsmält för magen, det här för att det hela blir lite snällare. De blir även lite mjukare att tugga vilket passar finfint in på rätten. Byt vatten nån gång under tiden om du kommer ihåg och vill, jag brukar kunna glömma det pga hallå! Man kan faktiskt inte komma ihåg allt. OBS dock att inte glömma nötterna för länge. Cashewnötter bli slemmiga om de ligger för länge i vatten och slemmig mat är ju faktiskt ingen höjdare, om du frågar mig.

Snabbsyrad vitkål.

Finstrimla vitkål, lägg i en skål. Häll över lite flingsalt, knåda in i kålen. Häll på en skvätt ättika och vatten, mängden beror såklart på hur mycket vitkål du har. Jag skulle säga att till en portion hade jag ca en halv tesked ättika + en tesked vatten. Om du tål citron (vilket jag inte gör) kan du ersätta ättikan med citronjuice istället. Vilken vätska du än tar, se till att kålen blir lite blöt men inte dränkt. Var inte rädd för att prova dig fram! Smaken är ju faktiskt delad och det jag gillar kanske inte helt passar dina smaklökar. Det här är så lätt att man kan göra det ofta tills man hittar sin egen variant!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s