Mango + Cashew + Koriander = Kärlek

mango cashew sallad

Om ni inte redan har fattat det så kommer det snart stå er alla solklart: Jag älskar mango. Älskar! Denna söta men ändå så friska frukt som liksom bara smälter i munnen. Gah!

Jag älskar även en viss restaurang i min hemstad Gävle, nämligen Nästet. Deras koncept är någon form av asian fusion tapas i en tappning som jag inte riktigt hade skådat innan de öppnade i stan. Det är så himla fantastiskt att kunna beställa in smårätter och äta så lite och så mycket man känner för, och att kunna dela med varandra. Jag menar, allvarligt. Hur kul är det att beställa in en enda stor varmrätt bara för att upptäcka att bordsgrannens ser sjukt mycket godare ut? Här gör det liksom inget eftersom rätterna är gjorda för att delas på. Helt perfekt!

De ändrar meny rätt ofta, vilket också är helt fantastiskt (och ibland galet irriterande när man hittar favoriter). Just nu har de en cashewsallad som mina vänner dreglar ihjäl sig över. Själv kan jag inte äta den pga jäkla intoleranser men jag har smakat. Och jag förstår dem! Vad gör man då? Man gör en egen, såklart! I sin egen favorittappning med bara sådant man kan äta.

Mango + Cashew + Koriander = Kärlek

  • Cashewnötter (lägg dem blöt ett par timmar innan)
  • Mango (färsk eller tinad frusen, ta det du har)
  • Koriander (mycket!)
  • Flingsalt, nymalen svartpeppar (ja, det gör stor skillnad!)
  • Snabbsyrad vitkål (tunt, tunt skivad)

Egentligen är det detta ovan som jag skulle säga är grunden. Dagen till ära så hade jag även i finstrimlad zucchini och fänkål eftersom jag hade små snuttar över i kylen som behövde ätas upp. Och för att det är fantastiskt gott samt lite mer mättande om man ska äta det som en hel middag, vilket jag gjorde! Jag slängde i dessa grönsaker tillsammans med den syrade vitkålen nedan ca 10 min innan serveringen, för att ge dem lite mer smak.

Gör förberedelserna nedan. Dela sedan mangon i lagom stora bitar, klipp eller hacka koriandern och blanda allt strax innan det är matdags. Ha på flingsalt och nymalen svartpeppar. Himla fräscht som tillbehör så här inför sommaren och grillsäsongen, eller som en hel liten rätt i sig.

Smaklig spis!

________________________________________________________________________

Förberedelser (ca 1-2 timmar innan)

Blötlagda cashewnötter.

Lägg den mängd cashewnötter du vill äta i en skål, täck med iskallt vatten. Gör detta ca ett par timmar innan du vill äta! Nötter är hårdsmält för magen, det här för att det hela blir lite snällare. De blir även lite mjukare att tugga vilket passar finfint in på rätten. Byt vatten nån gång under tiden om du kommer ihåg och vill, jag brukar kunna glömma det pga hallå! Man kan faktiskt inte komma ihåg allt. OBS dock att inte glömma nötterna för länge. Cashewnötter bli slemmiga om de ligger för länge i vatten och slemmig mat är ju faktiskt ingen höjdare, om du frågar mig.

Snabbsyrad vitkål.

Finstrimla vitkål, lägg i en skål. Häll över lite flingsalt, knåda in i kålen. Häll på en skvätt ättika och vatten, mängden beror såklart på hur mycket vitkål du har. Jag skulle säga att till en portion hade jag ca en halv tesked ättika + en tesked vatten. Om du tål citron (vilket jag inte gör) kan du ersätta ättikan med citronjuice istället. Vilken vätska du än tar, se till att kålen blir lite blöt men inte dränkt. Var inte rädd för att prova dig fram! Smaken är ju faktiskt delad och det jag gillar kanske inte helt passar dina smaklökar. Det här är så lätt att man kan göra det ofta tills man hittar sin egen variant!

Enkelt lyxig lunchsallad

dagens lunch

Hur härlig är inte denna sallad som min kollega svängde ihop till dagens lunchmöte? Jag har en stor förkärlek för mat där man själv får plocka ihop sin tallrik, särskilt när det erbjuds så pass rena råvaror som det här. Och de där äggen, de kommer från hönorna som gick och pickade ute i trädgården samtidigt som vi åt. Jag har en förkärlek för hönor också och drömmer om att ha egna en dag. Tills dess får jag njuta av Carins!

Det är så otroligt lyxigt att jobba för sig själv. Ja, det är galet jobbigt och frustrerande ibland också. Men det är helheten som gör det så himla värt. Frihetskänslan även när agendan är fullspäckad, nöjet av att själv välja vem man jobbar med och möjligheten att få äta lunch hemma hos varandra ibland samtidigt som man jobbar eftersom det är det mest praktiska för dagen. Så glad att jag tog det här steget!

Mot grönt gräs och kaffe på altanen

dagens gröna

På lördag går den, flytten. Det har långt ifrån varit en spikrak väg och sen i fredags har det varit rätt omtumlande med allt från vattenskador till upptäckt av mögel. Som tur var verkar allt vara så pass godartat att det faktiskt går att lösa. Det blir sanering, nytt golv och nya tapeter i varenda rum. Och snart en renovering av badrummen (förhoppningsvis riktigt snart, för det behövs verkligen). Jag vet att jag är lite knäpp, men jag har alltid önskat mig ett renoveringsobjekt. Nu är ju visserligen denna bostad en hyresrätt men jag är så otroligt fascinerad över den där möjligheten av att ta något som är rätt fult, skitigt och inte alls så kul och göra det till något fint, inbjudande och hemtrevligt istället.

Magkänslan inför den här flytten har inte varit klockren precis hela tiden, det ska jag ärligt säga. Men jag tror det ger sig. Jag får göra den här bostaden till det jag vill att den ska vara och jag får njuta av gräs under fötterna precis när jag vill. Det firar vi med en grön avocadosmoothie!

The green green (wheat)grass of home

1 avocado
1 banan (frusen eller ej)
En näve spenat
Lucumapulver
Jordnötssmör
Vetegräs

Ja, jag höftar ju alltid men ca en tsk av varje pulver och en msk jordnötssmör hade jag nog i denna, ca. Puffat quinoa, bipollen, avocado och mullbär. Och så den sötaste lilla vivan jag har sett på länge.

Smaklig avocadomåndag!

PINK (it was love at first sight)

pink bowl cropped

Det finns saker man drömmer om i många, många år utan att riktigt ens veta varför. Ända sedan tonåren har jag drömt om att se Aerosmith, till exempel. Ja, delvis för att jag verkligen gillar dem. Men troligen mest för att de står för tonårsdrömmar och minnen av den där allra första sockerdricksbubblande förälskelsen. För videon till filmen Crazy med Alicia Silverstone och Liv Tyler. För att de i min lite veliga och rädda ungdom stod för något lite udda, knasigt och kreativt som jag längtade efter. För att få se Steven Tylers mun i verkligheten och se om den faktiskt är så där gigantisk, på riktigt (ja, det är den).

Och för den extremt sexiga och insinuerande sången PINK som jag inte ens fattade vad den handlade om förrän i vuxen ålder.

Ni vet hur lätt det är att bli besviken när man har längtat efter något så himla länge? En vän sa att han aldrig hade sett någon så lycklig på en konsert som jag var under Aerosmiths spelning för några år sen, när jag såg dem för första gången i mitt liv. Den energi, karisma och ärliga spelglädje som strålade från scenen kommer jag aldrig att glömma. Och jag var inte ett endaste dugg besviken, bara överrumplad av lycka.

Så här kommer den, min hyllning till Aerosmith. Med några av de ingredienser som jag gillar allra, allra, allra bäst.

P I N K (it was love at first sight)

1 frusen banan
Några frusna hallon
Ashwagandha
(visste ni att det är ett naturligt afrodisiak?)
Tranbärspulver
Mango
Oatlys yoghurt (eller snarlikt enligt önskemål)

Mixa, dekorera, ät, njut. Because it´s the color of passion.

Att äta guld till frukost

turmeric smoothie SMAL

Nej, jag är ingen mästerfotograf. Men nu är det inte det vi ska fokusera på, ok? Det är på GURKMEJA! jag har älskat ingefära väldigt, väldigt längre och inget slår det, faktiskt. Men i kombination med gurkmeja blir det ren och skär (eller ja, gul) magi!

Sen i somras har jag haft en inflammation i brosket mellan bröstben och bröstkorg. Tietzes, kallas det enligt farbror doktorn. Jag kunde knappt röra min arm och att klä på mig var en plåga där jag bokstavligt talat grät. ”Vänta en vecka, det går över” sa doktorn på telefon innan jag ens fick komma dit. Och efter en vecka fick jag piller och blev bra – i några veckor. Sen dess har det kommit tillbaks så snart jag har slutat med Naproxen. Det är snart ett år sen och ja, det sitter kvar. Med en IBS-mage är antiinflammatorisk medicin ingen lek direkt. Ont i bröstkorgen eller illamående och ont i magen? Bara att välja!

Så jag valde. Och jag valde GURKMEJA! Att bota inflammation med en naturlig rot känns i min värld väldigt mycket bättre än kemiska preparat, särskilt när de inte verkar hjälpa. Tydligen ska man ge det ca 30 dagar med ca en matsked gurkmeja som ska i om dan, enligt vad jag har googlat fram. Känns som en spännande månad! Jag tror inte det kommer ske ett mirakel, men den som inte försöker får inte veta. Och jag äter fantastiskt god – och fin! – mat under tiden.

Smoothie med mango och gurkmeja

1 banan 
Mango 
1,5 tsk gurkmeja (ta mindre om du inte har tietzes)
En gnutta färsk gurkmeja (kan skippas)
Färsk ingefära (mycket!)
1 dl Oatlys havreyoghurt (eller mandelmjölk/yoghurt/vad som helst annat)

Dektoration: Quinoapuffar, passionsfrukt och så lite av mammas blåbärssylt pga fint!
Tillägg efter foto: Granola, för tuggmotstånd och magmotstånd. Och för GÖTT!

Mixa allt, utom dekorationen. Jag har en billig gammal blender med slöa knivar så jag brukar låta min frusna frukt tina en liten stund först. Men det blir helt ljuvligt gott att blanda och få den lite kall och glassig!

Ät – och njut!

 

Grönt är skönt (och så jäkla gott)

smoothie green pansy smalJag började dricka gröna smoothies en vinter när jag var så där trött som man bara kan bli av några enstaka soltimmar under hela november. Spenat, vetegräs och riktigt bra d-vitaminer (ja, det är stor skillnad) gav mig energi, lust och hopp om livet igen!

Sen dess har det varit min go to när jag behöver energi och även min JA TACK! bara för att det är så himla gott (jo, faktiskt). Det klart att det handlar om vana och personliga preferenser och nej, jag tyckte inte alltid det var gott i början. Och ja, jag lyckas fortfarande göra riktigt otäcka blandningar ibland. Ingen är ju perfekt, som tur är. Men med det sagt så är det här en av mina gröna, sköna favoriter! Och att få äta den i solen på balkonen en måndag i början av april kan ju ha varit det ultimata vardagslyxet!

Avocado – Banan – Spenat – Vetegräs -Lucuma – Passion
(och kanske lite ingefära på det)

1 avocado (jag hade i halva och dekorerade med halva pga gillar att få tugga lite iaf)
En halv frusen banan (skala och skär dem i bitar innan du fryser)
Spenat (färska, frusna blad)
En bit färsk ingefära (skippa den i just denna mix om du är nybörjare, kan bli lite beskt)
ca 1 tsk lucumapulver (smakar typ kola!)
ca 1 tsk vetegräs (och lite som dekoraton)
En halv passionsfrukt (men borde haft i hela)
Bipollen som garnering (fint OCH nyttigt, kan det bli bättre?)

Vill du få tugga lite mer? Ha i valfria nötter, hela eller i bitar. Torkade tranbär eller annan frukt. Puffad quinoa, granola, pumpakärnor eller solrosfrön. Ta det du har hemma, tål att äta och tycker om helt enkelt! Det allra bästa man kan göra med en smoothie, är att ha i sånt man verkligen gillar. Då lyckas man nästan varje gång.